Tőzsdére megy az Airbnb

Az eredetileg tervezett ársávnál drágábban sikerült eladni az első nyilvános kibocsátás során az Airbnb részvényeit, az Airbnb-be vetett bizalom töretlen a befektetők részéről a koronavírus válság ellenére is.

A tőzsdei bevezetést megelőző nyilvános részvénykibocsátás során a cég részvényeit 68 dolláron is hajlandók voltak megvásárolni a befektetők, ami jóval magasabb az eredetileg eltervezett 56-60 dolláros ársávnál. Ezen az árfolyamon az Airbnb teljes piaci kapitalizációja eléri a 47 milliárd dollárt. A koronavírus járvány komoly nehézségeket okozott a vállalkozásnak, és egy évvel korábban a piaci tranzakciók csak 35 milliárd dollárra értékelték a céget.

De nézzük a számokat. A második negyedévben 67 százalékkal csökkent a foglalások száma az előző év azonos időszakához képest, de a harmadik negyedévben már erős visszapattanást láthattunk a bevételében.  Az Airbnb nyeresége 219 millió dollár volt a legutóbbi negyedévben 1,34 milliárd dollár árbevétel mellett, ami nagyjából 19 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbi 1,65 milliárdnál, de láthatóan jobban sikerült a nyár, mint azt tavasszal gondolhattuk volna. Tavaly egész évben 4,81 milliárd dolláros árbevétel mellett 674 millió dollár volt a veszteség, idén eddig 2,52 milliárd dollár mellett csináltak eddig 697 millió dolláros mínuszt. Komolyabb költségcsökkentési programba kezdtek és elbocsátottak 1900 embert. E mellett csökkentették marketing költségeiket is és hitelt vettek fel. Felismerték a lehetőséget a járvány helyzetben. Sok millió munkavállalóa home office-ra való átállása során szeretett volna kiszabadulni a nagyvárosokból, és erre kínáltak kiváló lehetőséget az Airbnb vidéki házai, bungalói és nyaralói.

Változhat a szabályozói környezet?

Nő a nyomás a helyi döntéshozókon, így várható, hogy több országban is szigorítani fogják az Airbnb működési feltételeit. De a kilátások jók, az embereknek lesz pénzük utazni a jövőben is és a legtöbben már tűkön ülnek, alig várják, hogy elindulhassanak. Az Airbnb fő célcsoportja a fiatal felnőttek, akik egyre többet költenek utazásra. A 2019-es utazási trendek felmérés kimutatta, hogy az átlag amerikai fiatal közel öt utazást tervez az év során, melyből három nemzetközi utazás.

Az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC) szerint a globális utazási és turisztikai ipar globális GDP-hez való hozzájárulása 2019-ben meghaladta a 8.900 milliárd dollárt, mely a globális GDP 10,3 százalékát jelentette. Amint újraindul a turizmus, ezek az arányok nem romlani, hanem tovább erősödni fognak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük