Még mindig a Tesla

Megkezdődött a Shanghaiban gyártott Model Y sportkocsik értékesítése. Ezzel a márkával pörög fel a kínai értékesítés. Az új model ára 52,400 USD lesz Kínában.

Elon Musk szerintem is napjaink egyik meghatározó személyisége, hatása mindenképpen egyedülálló korunkra. Én is a „nagy híve” vagyok. Azonban a sok technológiai fejlesztése közül most csak a Teslával szeretnék foglalkozni és nem követném el azt a hibát, hogy személyiségét és más cégeit/terveit ennek a vállalatnak az értékelésénél túlzott mértékben figyelembe vegyem.

Jelenleg még a Tesla a legnagyobb e-autó gyártó a piacon, második helyen a Volkswagen áll körülbelül a Tesla eladásainak egyharmadát produkálva. A harmadik helyen a kínai BYD áll alig lemaradva. 

Azonban a Tesla pozíciója minden bizonnyal változni fog a következő években, hiszen nagy átalakulás várható az autópiacon. Jelenleg a 18 százalékos Tesla piaci részesedés az e-autó piacon még nem sok, hiszen a teljes EV piac is csak 4-5 százalékot jelent a globális személygépjármű eladásokból.

Jelenleg a Teslának van egy nagy szelete egy kis tortából. A dolgok azonban minden bizonnyal változni fognak, csak a következő évben több mint egy tucat új, teljesen elektromos autó típus kerül majd a piacra. 

Mit hoz a jövő?

Senki sem tudja, de egy picit azért gondolkozzunk. Az EV piac 2021-ben akár már 7-10 százaléka is lehet a globális autópiacnak, tehát a növekedés nem kérdés. A Tesla tervei ambiciózusak, 2022-re 1 millió, 2030-ra 5 millió EV autót szeretnének értékesíteni. 2030-ra a teljes autóértékesítés 30% -a vagy még magasabb aránya lesz EV és a Tesla ma ennek a piacnak a 18% -át uralja, és – bár évek óta jelentősen növeli piaci részesedését -, bizonyos technológia, márkajelzés és gyártási előnyöknek köszönhetően örülnie kell, ha fenn tudja tartani ezt a piaci részesedést.

Részvény befektetési tanfolyam - vegye kezébe a pénze irányítását!
Ne maradjon ki a tőzsde száguldásából. A tőzsdei befektetés megtanulható, és egy hatalmas előnye mindenképpen van annak, ha magunk intézzük a befektetéseinket: olcsóbb és átláthatóbb, mintha vagyonkezelőkre bízzuk a pénzünket.
Tanfolyamunkon megtanulja a tőzsdék működését, a részvény vásárláshoz részletes módszertan, mindenki által elsajátítható eszköztár áll majd rendelkezésére.
Gyakorlat orientált a képzés, rengeteg ábra, adat és folyamatos kapcsolattartás segíti a befektetési folyamat minden pontján.
További információk a részvény befektetési tanfolyamról: Részvény befektetési tanfolyam akció>>>

dr.Tatár Attila
info@bankweb.hu
0620/462-8850

Körülbelül 64 millió új személygépkocsit adtak el 2019-ben. Ez a szám a népesség növekedésének és az urbanizációs trendeknek köszönhetően folyamatosan növekszik. 2030-ra körülbelül 80 millió új autó értékesítéssel lehet számolni, és ha ennek a piacnak valóban legalább a 30%-a EV autó lesz, akkor az 24 millió elektromos autó. (Ez a becslés még alatta is van a Morgan Stanley (30%), a BCG (50%), a Deloitte (40%) és a Bloomberg New Energy Finance (30%) becsléseinek.)

Amennyiben ennek a piacnak a 15-20%-át sikerül a Teslának megszereznie, akkor az kb. 4-5 millió autó értékesítését jelentheti. Tehát a Tesla tervei reálisak, azonban ettől még a piacot a nagy gyártók fogják uralni és nem a Tesla….

Érkezik a VW ID.3 és az ID.4, az Audi Q4 e-tron, a Ford Mustang Mach E, a Nissan Ariya és még sokan mások. Szóval a nagy gyártók turbo üzemmódra kapcsoltak és nem szeretnének az új üzletből kimaradni.

A Volkswagen tervei

A Tesla nyomában lihegő Volkswagen 2022 végére éves szinten a Teslához hasonlóan 1 millió elektromos autó gyártását tervezi, 2 kínai üzemet épít hamarosan, ahol éves szinten 600 ezer elektromos autó készülhet. 2021-től a zwickaui üzemből évente 330 ezer elektromos autó fog kigördülni és 2022-re világszerte 8 üzemet alakítanák át úgy, hogy elektromos autókat is tudjanak gyártani.2023-ig legalább 30 milliárd eurót költ a Volkswagen az elektromobilitás felpörgetésére.

És ez csak egy gyártó, de a többi hatalmas autókonszern is hasonló gyors váltásra készül (Toyota, BMW, Ford, stb.)

Tehát a Teslának egyre nehezebb dolga lesz, mivel megjelennek a valódi versenytársak is. Várhatóan a vezető szerepüket még egy ideig sikerül megtartaniuk, azonban a piac növekedésével egyre inkább csökken majd a részesedésük. 

A Tesla több, mint autógyár

A Tesla hívők mindig azt mondják, hogy a Tesla több, mint egy autógyártó. Egy világelső autószoftver-üzletágat is épít, ahol a jövőben önvezető szoftvercsomagokat ad majd el más gyártóknak és a fogyasztóknak. Nem mindenki fogja megvenni azt a csomagot,de biztosan több tízmilliárd dollár árréssel járó bevételt eredményezhet ez a vállalatnál. Eközben – ami még ennél is fontosabb – a Tesla egy hatalmas energetikai üzletágat épít ki, amelynek középpontjában napelemek értékesítése és telepítése áll, továbbá az elektromos áram tárolására alkalmas akkumulátorok gyártása. Ennek az üzletágnak is meg vannak a komoly versenytársai, de minden bizonnyal komoly nyereséget fog termelni.

A Tesla tőzsdei árazása

A Tesla 2010-ben lépett a tőzsdére, akkor még mindössze 17 USD volt egy részvény ára. Tíz év alatt ez az árfolyam 86-szorosára emelkedett. Most 2020. augusztusáig megyek csak vissza az időben, ekkor darabolták fel a Tesla részvényeit. Egy korábbi részvényért 4 darabot kaptak a korábbi tulajdonosok. (Ez fontos lépés volt a további árfolyam emelkedés előmozdítása érdekében, hiszen az Amazont is valószínűleg sokkal többen vennék, ha egy részvény nem 3.105 USD-be kerülne, hanem mondjuk csak 310 USD-be.)

A Tesla árfolyama most 826 USD körül mozog – sokat mozog, mert napi ármozgása gyakran éri el a 3-5%-ot! Nagyon sok pénzt lehetett ezzel a részvénnyel keresni, csak azt a kockázatot kellett/kell bevállalni, hogy mikor zuhan össze az árfolyam….

A kérdés az, hogy a világ legértékesebb vállalatává váló Tesla valóban ér-e ennyit? Ha azt nézem, hogy a tőzsdei értékelése magasabb, mint az évi 10 milliós nagyságrendben autót értékesítő Toyotáé, és figyelembe veszem a fenti növekedési lehetőségeket – akkor is túlértékeltnek kell tekintenem a részvényt. Látszik, hogy bármilyen növekedési lehetőségeket veszek számba, akkor sem lesz a Tesla belátható időn belül a világ legnagyobb autógyártója, még EV gyártója sem (volument tekintve) és egyéb üzletágait, technológiai előnyét figyelembe véve sem érhet ennyit. Tehát a mai árazásnak a jövő kilátásaihoz nincs köze, akkor ez egy érzelmi hullám, amelynek véget kell egyszer érnie….

Amennyiben érdekli, hogy én milyen részvények vásárlását javaslom, akkor jöjjön el a tőzsde tanfolyamra.

dr.Tatár Attila
info@bankweb.hu
0620/462-8850

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük